چه کسي مسئول تدوين استراتژي سازمان است؟

مهندسان

تقدیم به همه مهندسان ایران

درباره من
وبلاگ تخصصی مهندسان ایده ها و راهنمایی های مهندسی آماده همکاری در پروژه های شما کنترل پروژه.بازاریابی و فروش.ارزیابی.مدیریت منابع.
موضوعات
نويسنده :Mr Nateghi
تاريخ: چهار شنبه 18 شهريور 1394 ساعت: 12:27

 

 

در بسیاری از شرکت‌ها مدیرعامل و سایر بنیان‌گذاران، به تنهایی جهت و استراتژی شرکت را شکل داده و تا حد زیادی مسئولیت بسیاری از تصمیمات کلیدی را که باعث موفقیت شرکت شده برعهده دارند. اما به هرحال در اغلب شرکت‌ها نیز استراتژی حاصل چیزی فراتر از تاثیر مدیرعامل است. به طور نوعی، دیگر مدیران ارشد، روسای واحدهای کسب و کار، رئیس امور مالی، معاونان تولید، بازاریابی، منابع انسانی و دیگر واحدهای وظیفه‌ای، نقش‌هایی تاثیرگذار در ایجاد استراتژی دارند. اما حتی در اینجا بازهم خطا است که ایجاد استراتژی را به عنوان یک وظیفه مدیریت ارشد محدود به کارآفرینان مالک، مدیرعامل‌ها و دیگر مدیران ارشد ببینیم. این که استراتژی را جزو قلمرو مدیریت ارشد تلقی کنیم و کارکنان رده میانی و خط مقدم را صرفا مجری دستورالعمل‌های استراتژیک مدیران ارشد بدانیم اشتباه است و مطابق با دیدگاه قدیمی شده تیلوری است که برخی از افراد شرکت را مغز تصور می‌کند و سایر کارکنان نیز تنها دست و پا. در اکثر شرکت‌ها خیلی بهتر است که ایجاد استراتژی را یک تلاش تیمی مشارکتی درنظر به گیریم که مدیران و سایر کارکنان کلیدی را از بالا تا پایین در کل سلسله مراتب سازمانی دربر می‌گیرد. در حقیقت در دنیای واقعی، استراتژی‌ها به ندرت در اتاق‌های کنفرانس و به طور رسمی و از طریق مطالعات کتابخانه‌ای به وجود می‌آیند، بلکه معمولا در زمان حقیقی و به طور غیر رسمی و در میان کارکنان سازمان ‌ها شکل می‌گیرند. بنابراین امروزه اکثر شرکت‌های موفق برای توسعه استراتژی ‌هایشان از رویکرد تیمی و مشارکتی بهره می‌برند. برای درک بهتر نقش تیم‌های سازمانی در توسعه و اجرای استراتژی تنها کافی است به اخیرترین مصاحبه مایکل پورتر، استاد مسلم استراتژی، توجه کنیم و دیگر بیش از این به توضیح واضحات نپردازیم:

من معتدقم که چندین نکته وجود دارد که برای یک برنامه ‌ریزی استراتژیک موفق ضروری است. اول اینکه باید کل تیمی که مسئولیت یک کسب و کار خاص را برعهده دارند دورهم جمع کنید و همه با همکاری هم برنامه‌ ریزی را انجام دهید. نمی‌توانید برنامه‌ریزی را به طور جداگانه انجام داده و در انتها همه چیز را کنار هم قرار دهید. استراتژی یعنی کل شرکت و نه بخش‌های مجزا و جدا از هم. این یکی از اصول استراتژی خوب است ... به همین دلیل است که برای تدوین یک استراتژی خوب کل تیم باید باهم کار کنند، تا درکنار یکدیگر مسائل مرتبط با صنعت، رقبا، فرصت‌ها و زنجیره ارزش را بررسی کرده و در نهایت تصمیمات خوبی در ارتباط با جهت‌گیری‌ها و تعیین جایگاه استراتژیک اتخاذ نمایند.“

 

لینگ گروه تلگرام مهندسی صنایع:

https://telegram.me/joinchat/BqpSogICJ2Q_38DuCy3W1g

 

نظر ؟

مهندسی صنایع مهندسان مهندس مهندسی صنایع industrial engineer engineering

 


Get our toolbar!

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

تازه ترين مطالب
لينک هاي مفيد
ابزارک هاي وبلاگ